ΕκτύπωσηΕκτύπωση Κλείσιμο Κλείσιμο

Κυπριακή Δημοκρατία
Ανακοινώσεις/Νέα


ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ
ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ - 08/26/2015 12:18:30 PM


Εγκρίθηκαν σήμερα, 26 Αυγούστου 2015, από το Υπουργικό Συμβούλιο τα πέντε νομοσχέδια που αφορούν τη μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας. Η δημόσια υπηρεσία αλλάζει, εκσυγχρονίζεται και παράλληλα, επιτυγχάνεται και διασφάλιση των δημόσιων οικονομικών.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για νομοσχέδια που αφορούν μεταρρυθμίσεις στα θέματα διαχείρισης και αξιοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας υπηρεσίας, οι κυριότερες πρόνοιες των οποίων παρατίθενται πιο κάτω:

1. Νέες διατάξεις που αφορούν τις αρμοδιότητες της ΕΔΥ και τις κατηγορίες των θέσεων με βάση τον περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμο

 Νομοσχέδιο με τίτλο: «Ο περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2015»

Με το προωθούμενο Νομοσχέδιο επιδιώκεται η τροποποίηση του βασικού Νόμου περί Δημόσιας Υπηρεσίας με σκοπό –
 την ανάθεση στην ΕΔΥ της αρμοδιότητας της παρακολούθησης της ορθής εφαρμογής του συστήματος αξιολόγησης της απόδοσης των δημόσιων υπαλλήλων και της δημοσιοποίησης στην Ετήσια Έκθεσή της σχετικών στατιστικών στοιχείων,
 την εφαρμογή εσωτερικών ελέγχων από την ΕΔΥ για τη διασφάλιση στον μέγιστο δυνατό βαθμό συμμόρφωσής της με τους τύπους, το νομικό πλαίσιο και τις αρχές που διέπουν την επιλογή προσωπικού,
 την εισαγωγή μιας νέας κατηγορίας θέσεων με σκοπό την ενίσχυση/ενθάρρυνση της κινητικότητας, των «θέσεων Διατμηματικής Προαγωγής», που αφορά τις επιστημονικές/επαγγελματικές θέσεις στην Κλ. Α13(ιι), τις οποίες θα μπορούν, πλέον, να διεκδικούν δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν οπουδήποτε στη δημόσια υπηρεσία στο αμέσως κατώτερο βαθμολογικό επίπεδο, νοουμένου ότι κατέχουν τα απαιτούμενα ακαδημαϊκά/επαγγελματικά προσόντα και σχετική πείρα.

2. Αλλαγές στο σύστημα προαγωγών και διορισμού σε ανελικτικές θέσεις στη δημόσια υπηρεσία

 Νομοσχέδιο με τίτλο: «Ο περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Προαγωγή, Διατμηματική Προαγωγή και Πρώτο Διορισμό και Προαγωγή στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμος του 2015»

Πρόκειται για νέα νομοθεσία με την οποία εισάγονται νέες διατάξεις για την αξιολόγηση και επιλογή υποψηφίων από την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας (ΕΔΥ) σε ανελικτικές θέσεις στη δημόσια υπηρεσία, οι οποίες βασίζονται σε σύγχρονες μεθόδους και εργαλεία και με τις οποίες καθορίζονται συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης των υποψηφίων και βαρύτητα για κάθε ένα από αυτά, με στόχο τη βέλτιστη αξιολόγηση της επάρκειας και των ικανοτήτων/δεξιοτήτων τους με αντικειμενικό, διαφανή και αξιοκρατικό τρόπο.
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, με το Νομοσχέδιο γίνεται πρόνοια για τη διαδικασία που θα ακολουθείται για την ανέλιξη των δημόσιων υπαλλήλων σε θέσεις προαγωγής, διατμηματικής προαγωγής και πρώτου διορισμού και προαγωγής, καθώς και για την καθιέρωση γραπτών εξετάσεων για την πλήρωση των δυο τελευταίων κατηγοριών θέσεων. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η διεξαγωγή δύο διαφορετικού επιπέδου εξετάσεων το τελευταίο τετράμηνο του κάθε έτους, μια για την πλήρωση θέσεων διατμηματικής προαγωγής και μια για την πλήρωση θέσεων πρώτου διορισμού και προαγωγής, η οποία θα ισχύσει για την πλήρωση θέσεων που θα δημοσιευθούν την αμέσως επόμενη χρονιά. Η γραπτή εξέταση έχει καθοριστική σημασία για την επιλογή υποψηφίων, ενόψει του ότι στα επόμενα στάδια της διαδικασίας αξιολόγησης προβλέπεται ότι θα προχωρεί τριπλάσιος αριθμός υποψηφίων για κάθε κενή θέση που δημοσιεύτηκε, με βάση τη σειρά επιτυχίας στη γραπτή εξέταση, αλλά και λόγω της υψηλής βαρύτητας που αποδίδεται στο κριτήριο της γραπτής εξέτασης κατά τη συνολική αξιολόγηση. Η ευθύνη διεξαγωγής των δύο γραπτών εξετάσεων ανατίθεται σε Ειδική Επιτροπή που απαρτίζεται από τον Πρόεδρο της ΕΔΥ ή μέλος της ως πρόεδρο, από το Διευθυντή του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού και από τον Διευθυντή Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, ως μέλη.
Επίσης, για την πλήρωση θέσεων Προϊστάμενων Τμημάτων, περιλαμβανομένων των θέσεων Γενικών Διευθυντών, προβλέπεται η διεξαγωγή γραπτής εξέτασης ή/και εξέτασης σε Κέντρα Αξιολόγησης, όπως ήθελε αποφασιστεί από την ΕΔΥ, μετά την προκήρυξη των κενών θέσεων και την υποβολή αιτήσεων από τους υποψήφιους, με την ίδια καθοριστική και βαρύνουσα σημασία, όπως προαναφέρεται.
3. Κατάργηση της προφορικής εξέτασης ενώπιον της ΕΔΥ για την πλήρωση μη επιστημονικών θέσεων εισδοχής (με αρχική βαθμίδα που δεν υπερβαίνει την Κλ. Α2-Α5-Α7(ιι), Κλ. Α5-Α7-Α8)

 Νομοσχέδιο με τίτλο: «Ο περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Διορισμό στη Δημόσια Υπηρεσία (Τροποποιητικός) Νόμος του 2015»

Με το πιο πάνω Νομοσχέδιο επιδιώκεται η τροποποίηση του βασικού Νόμου με σκοπό να ρυθμιστεί ότι για την πλήρωση θέσεων εισδοχής στη δημόσια υπηρεσία των οποίων η αρχική Κλίμακα δεν υπερβαίνει την Κλίμακα Α7 του κυβερνητικού μισθολογίου και για τις οποίες απαιτείται ως βασικό προσόν απολυτήριο σχολής μέσης παιδείας ή δίπλωμα τριετούς μεταλυκειακού κύκλου σπουδών, δεν θα διεξάγεται προφορική εξέταση από την ΕΔΥ, εκτός μόνον κατ΄ εξαίρεση και νοουμένου ότι συντρέχουν ειδικοί λόγοι, οι οποίοι πρέπει να δικαιολογούνται επαρκώς από την ΕΔΥ.

Η συγκεκριμένη ρύθμιση προωθείται για σκοπούς απλοποίησης και επίσπευσης της διαδικασίας πλήρωσης των εν λόγω θέσεων, λαμβανομένου υπόψη ότι για το συγκεκριμένο επίπεδο θέσεων εισδοχής η προφορική εξέταση συνιστά υποκειμενικό κριτήριο επιλογής και, ως τέτοιο, δεν πρέπει να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα. Ταυτόχρονα, εξοικονομείται χρόνος για διάθεση από την ΕΔΥ στη διεξαγωγή των προφορικών εξετάσεων των οποίων προωθείται η διενέργεια με την εισαγωγή της κατηγορίας των θέσεων διατμηματικής προαγωγής.

4. Εισαγωγή νέου συστήματος αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων

 Προσχέδιο Κανονισμών με τίτλο: «Οι περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Αξιολόγηση Υπαλλήλων) Κανονισμοί του 2015»

Με το προωθούμενο προσχέδιο Κανονισμών εισάγεται νέο σύστημα αξιολόγησης της απόδοσης των δημοσίων υπαλλήλων το οποίο συνδέεται με την υπηρεσιακή ανέλιξη των υπαλλήλων σε θέσεις προαγωγής και διατμηματικής προαγωγής (δηλ. μέχρι την Κλ. Α13(ιι)) και που επίσης στοχεύει στην ανάπτυξη και βελτίωση της απόδοσής όλων των υπαλλήλων όλων των βαθμίδων.
Συγκεκριμένα, στο νέο σύστημα αξιολόγησης καθορίζεται αναλυτικό πλαίσιο ικανοτήτων και κριτηρίων, που διαφοροποιούνται ανά ιεραρχικό επίπεδο προσωπικού, βάσει των οποίων θα γίνεται η αξιολόγηση των υπαλλήλων (Πρώτο Παράρτημα των Κανονισμών) και εισάγεται νέος τρόπος βαθμολογίας των αξιολογήσεων που γίνονται για διαπίστωση της καταλληλότητας των υπαλλήλων για σκοπούς ανέλιξης σε θέσεις προαγωγής ή διατμηματικής προαγωγής. Περαιτέρω, εισάγεται καθοδηγητικός μηχανισμός ποσοστώσεων (Guided Distribution) ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν θα βαθμολογούνται όλοι οι υπάλληλοι το ίδιο. Σημειώνεται ότι, όπως καθορίζεται και στο Νομοσχέδιο με τίτλο «Ο περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Προαγωγή, Διατμηματική Προαγωγή και Πρώτο Διορισμό και Προαγωγή στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμος του 2015» (υποπαρ. (β) πιο πάνω), η απόδοση των υπαλλήλων, με βάση τη βαθμολογία τους, θα αξιοποιείται ως κριτήριο επιλεξιμότητας και επιλογής σε θέσεις προαγωγής και διατμηματικής προαγωγής. Στους Κανονισμούς περιλαμβάνονται επίσης, ως σχετικά Παραρτήματα, τα νέα έντυπα για τις εξαμηνιαίες και ετήσιες αξιολογήσεις ανά ιεραρχικό επίπεδο (Δεύτερο και Τρίτο Παράρτημα των Κανονισμών).

5. Κρατικό Μισθολόγιο:

 Νομοσχέδιο με τίτλο: «Ο περί Κρατικού Μισθολογίου (Προσαυξήσεις, Τιμαριθμική Αναπροσαρμογή και Γενικές Αυξήσεις Μισθών και Συντάξεων των Αξιωματούχων και των Εργοδοτουμένων της Κρατικής Υπηρεσίας) Νόμος του 2015»

Με το πιο πάνω Νομοσχέδιο προωθείται η εισαγωγή ενός μηχανισμού που διασφαλίζει τη διατήρηση του ύψους του Κρατικού Μισθολογίου σε λογικά δημοσιονομικά πλαίσια και αποτρέπει την αύξησή του μέσω της αλόγιστης πρόσληψης νέων υπαλλήλων. Διασφαλίζει επίσης ότι σε περιόδους ύφεσης ή πολύ χαμηλής ανάπτυξης η αύξηση των μισθών θα λαμβάνει υπόψη τα οικονομικά δεδομένα όπως αυτά εκφράζονται από την μεταβολή του ονομαστικού ΑΕΠ.

Ο μηχανισμός αυτός θα διασφαλίζει ότι το ποσοστό αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ θα καθορίζει το μέγιστο ποστοστό αύξησης του κρατικού μισθολογίου, συμπεριλαμβανομένων και νέων προσλήψεων.

Σημειώνεται ότι ο πιο πάνω μηχανισμός συνάδει και με τις πρόνοιες του περί Δημοσιονομικής Ευθύνης και Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμου, όπου αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι «η Κυβέρνηση διασφαλίζει ότι η διαμόρφωση, η εκτέλεση και η παρουσίαση της δημοσιονομικής πολιτικής, περιλαμβανομένου και του Προϋπολογισμού, της πολιτικής των μισθών και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, συνάδει με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις νομοθεσίες και τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης...». Σχετικός ευρωπαϊκός κανονισμός (ΕΚ 1466/97) αναφέρει ότι «ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των δαπανών δεν πρέπει να υπερβαίνει το μεσοπρόθεσμο ρυθμό αύξησης του δυνητικού ΑΕΠ».



Πίσω


_______________________________________________
© 2013 - 2016 Κυπριακή Δημοκρατία,
Μεταρρύθμιση Δημόσιας Υπηρεσίας